سبحان شیرزاد بیست و هفتم فروردین 93 11:09 بعد از ظهر نظرات ()
شاید بتوان اولین ایدهٔ مکتوب در مورد وسیلهٔ نقلیه‌ای را که بدون نیروی انسان یا
حیوانات قادر به حرکت باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان، هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری)
یک سه‌چرخه
ٔ متحرک می‌سازد
و از آن برای جابجایی استفاده می‌کند. اما در عالم واقع، این وسیله برای اولین بار
در کشور انگلستان ساخته شد. این وسیله نقلیه به کمک نیروی بخار کار می‌کرد. این
وسیله دارای یک موتور بزرگ بخار بود که برای تولید توان به مقادیر زیادی آب و ذغال
سنگ نیاز داشت و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود.

موتور
تاریخچه وسایل نقلیه‌ :
شاید بتوان اولین ایدهٔ مکتوب در مورد وسیلهٔ نقلیه‌ای را که بدون نیروی انسان یا
حیوانات قادر به حرکت باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان، هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری)
یک سه‌چرخه
ٔ متحرک می‌سازد
و از آن برای جابجایی استفاده می‌کند. اما در عالم واقع، این وسیله برای اولین بار
در کشور انگلستان ساخته شد. این وسیله نقلیه به کمک نیروی بخار کار می‌کرد. این
وسیله دارای یک موتور بزرگ بخار بود که برای تولید توان به مقادیر زیادی آب و ذغال
سنگ نیاز داشت و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود.

موتور
احتراقی
در سال ۱۸۶۰ میلادی
به‌وسیله
ٔ یک بلژیکی به نام اتین لونوار اختراع
شد. پس از آن، روند تکامل صنعت خودروسازی تداوم یافت و در بین سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۹۷۰
میلادی در اروپا اختراعات مختلفی به وسیله چند تن از
مهندسان انجام گرفت.

نخستین
خودرو با موتور درون‌سوز، یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد. این
خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر
وین ساخت. موتور این وسیله
نقلیه، موتور بخاری یا
موتور برون
سوز
نام گرفت. اما به‌تدریج موتورهای برون سوز تبدیل به
موتورهای درون سوز گردیدند. در موتورهای درون سوز، مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله
جرقه محترق
می‌گردد. اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو
ساخت. موتورهای امروزی، در حقیقت نمونه تکامل یافته این موتور محسوب می‌شوند. اما
معمولاً اختراع خودرو به
گات لیب
دایملر
، یا کارل بنز نسبت داده می‌شود. این دو نفر در یک
زمان و به‌صورت جداگانه برای ساخت یک خودرو کامل تلاش می‌نمودند. دایملر در ابتدا
عضو تیم نیکلاس اتو بود ولی بعدا به‌طور جداگانه به‌همراه ویلهلم مای
باخ
موتور سبک با سرعت بالا (دور موتور ۹۰۰
rpm) را ساخت. همچنین
اولین سیستم جرقه‌زنی الکتریکی را بنز طراحی نمود.

þموتور های دیزل :

P ریشه
لغوی
کلمه دیزل نام یک مخترع
آلمانی به نام دکتر رودلف دیزل است که
در سال 1892
نوع خاصی از
موتورهایاحتراق داخلی را به
ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را
موتورهای دیزل می‌نامند.

Pدید
کلی

موتورهای دیزل ، به انوع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود
که
بدون نیاز به یکجرقه الکتریکیمی‌توانند ماده
سوختنی را
شعله‌ور سازند. در این موتورها برای
شعله‌ور ساختن
سوختاز
حرارت‌های بالا استفاده می‌شود. به
این شکل که ابتدا
دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به
اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط
می‌کنند
.

همانگونه کهمی‌دانید برای سوزاندن
یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و
اکسیژن نیاز است. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور واردمحفظهسیلندر می‌شود و سپس بوسیلهپیستون فشرده می‌گردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت
بسیار بالا
می‌گردد. سپس عامل سوم یعنیماده سوختنیبهگرماو اکسیژن افزوده می‌شود که در
نتیجه آن
سوخت شعله‌ور می‌شود.

Pتاریخچه
در سال 1890 میلادیآکروید
استوارت
حق امتیاز ساخت موتوری رادریافت کرد که در آن هوای خالص درسیلندرموتور متراکم می‌گردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیش‌رس) سوخت
به داخل
هوای متراکم شده تزریق می‌شد، این موتورهای
با فشار پایین بودند. و برای مشتعل
ساختن سوخت تزریق
شده از یک
لامپ الکتریکیو یا روشهای دیگر در خارج ازسیلندر
استفاده می‌شد
. در سال
1893
دکتر رودلف دیزلآلمانی حق امتیازموتور طراحیشده‌ای را به ثبت رساند که در
آن اشتعال ماده سوختنی ، بلافاصله بعد از تزریق سوخت
به داخل سیلندر انجام می‌گرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود
که در اثر تراکم
زیاد هوا بوجود می‌آمد. وی ابتدا
دوست داشت که موتور وی پودر
زغالسنگ را بسوزاند ولی
به سرعت به
نفتروی
آورد و نتایج قابل توجهی
گرفت.

طی سالهای
متمادی پس از اختراع موتور دیزل ، از این نوع موتور
عمدتا و منحصرا در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق
،
تلمبه کردن آب،
راندن
قایق‌های مسافریو باری و همچنین برای تولیدقدرت
جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده می‌شد. این موتورها سنگین ،
کم
سرعت ، دارای یک یا چند سیلندر و از
نوع
دوزمانهیاچهارزمانه بودند.

پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل ، تا توسعه سیستم‌های
پیشرفته تزریق
سوخت در دهه 1930 طول کشید. در این
سالها
رابرت بوشتولید
انبوه
پمپ‌های سوخت‌پاشخود
را آغاز کرد. توسعه
پمپ‌‌های سوخت‌پاشپمپ‌های انرژکتوربا توسعه موتورهای کوچکیکه برای استفاده در خودروها مناسب بودند متعادل
شد
.

موتورهای دیزلسبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال 1925 به بازار عرضه شدند.
با آنکه پیشرفت در
ساخت این
موتورها کند بود. اما در سال 1930 موتورهای دیزل قابل اطمینان که به
خوبی
طراحی شده‌بودند و چند
سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. این پیشرفت تا
پایانجنگ جهانی دومبرای مدتی کند بود. لیکن ازآن تاریخ تا کنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت
نموده است که امروزه
استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد
هستیم
.

Pتقسیمات
موتورهای دیزل نیز مانند سایرموتورهایاحتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقه‌بندی هستند. مثلا می‌توان
موتورهای
دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر
دور گردش
میل
لنگ
به موتورهای دیزل دوزمانه و یا
موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیم‌بندی نموده و یا بر
حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان می‌گردد. یا بر حسب
تعداد سیلندر و یا شکل
قرارگیری سیلندرها که بر این
اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای
V یا خورجینیتقسیم بندی می‌کردند
و
...

Pساختمان
ساختار موتورهای دیزل نه تنها درسیستم تغذیهوتنظیم سوختباموتورهایاشتعال جرقه‌ای تفاوت می‌کند. بنابراین ساختارهای بسیار مشابهی میان
این
موتورها وجود دارد و تنها تفاوت ساختمانی آنها
قطعات زیر است که در موتورهای دیزل وجود دارد و در سایر موتورهای احتراق داخلی وجود
ندارد
.

· پمپ انژکتور : وظیفه
تنظیم میزان سوخت و
تامین
فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد
.

·
انژکتورها :باعث پودر شدن سوخت و گازبندی اتاقک احتراق
می‌شوند
.

·
*****های سوخت :باعث جداسازی مواداضافی و خارجی از سوخت می‌شوند.
· لوله‌های انتقال سوخت :می‌بایست غیرقابل اشباع بوده و در برابر فشارپایداری نمایند.
· توربوشارژر :باعث افزایش هوای ورودی بهسیلندر می‌شوند.
Pطرزکار
همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس
نحوه کارکردن به دو
دسته
موتورهای 4 زمانه و 2 زمانه تقسیم می‌شوند. لیکن در هر دوی این موتورها
چهار
عمل اصلی انجام
می‌گردد که عبارتند از
مکش
یا تنفس
- تراکم - انفجاروتخلیهاما
بر حسب نوع موتورها ممکن است این
مراحل مجزا و یا بصورت توام انجام گیرند.

Pسیکل موتورهای دیزل
چهارزمانه

·
زمان
تنفس

:

پیستونازبالاترین مکان خود
(نقطه مرگ بالا) به طرف پایین‌ترین مکان خود در
سیلندر نقطه مرگ پایین حرکت می‌کند در این زمانسوپاپتخلیه بسته است وسوپاپهوا باز است. با
پایین آمدن پیستون یک
خلا نسبیدر سیلندر ایجاد می‌شود و هوایخالص
از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌گردد. در انتهای این زمان سوپاپ
هوا
بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس
می‌گردد
.

· زمان تراکم :
پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف
بالا (تا نقطه مرگ
بالا) حرکت می‌کند و در حالیکه هر سوپاپ بسته‌اند (سوپاپ هوا و
سوپاپ تخلیه) هوای
داخل
سیلندر متراکم می‌گردد و نسبت تراکم به 15 تا 20 برابر می‌رسد. فشار
داخل
سیلندر تا حدود 40
اتمسفر بالا می‌رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل
سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود 600 درجه
سانتیگراد می‌رسد
.

·
زمان
قدرت

:

در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ
همچنان
بسته‌اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می‌رسد مقداری سوخت
روغنی
گازوئیلبه درون هوا فشرده و داغ موجود درمحفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت در اثر
این درجه حرارت زیاد محترق
می‌گردند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود 3/2 از زمان
قدرت ادامه پیدا
می‌کند.

فشار
زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین
و تا نقطه مرگ پایین می‌راند. حرکت پیستون از طریقشاتون
بهمیل‌لنگمنتقل می‌شود و موجب گردش
میل‌لنگ
می‌گردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل
شده به 2000 درجه سانتیگراد می‌رسد و
فشار داخل
سیلندر تا حدود 80 اتمسفر افزایش می‌یابد
.



·
زمان
تخلیه

:

با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت
،
سوپاپ تخلیه باز می‌شود و
به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می‌دهد سیلندر را
ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف
بالا حرکت می‌کند و تمام گازهای سوخته
را بیرون از سیلندر می‌راند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف
پایین حرکت می‌کند
و با
شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز می‌گردد
.

Pسیکل موتور دوزمانه
دیزل

در این
نوع موتورهای دوزمانه سوپاپ تنفس هوای
تازه ، نظیر
آنچه در
موتورهایچهارزمانه ذکر شد
وجود ندارد. و به جای آن در فاصله معینی از سه سیلندر ،
مجراهایی در بدنه سیلندر تعبیه شده است. که پیستون در قسمتی از
مسیر خود جلوی آنها
را می‌بندد، اصول کار این موتورها
در دوزمان است، که در واقع در هر دور چرخش
میل‌لنگ اتفاق می‌افتد.

· زمان اول :
پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا و تا نقطه مرگ
بالا
حرکت می‌کند. در این زمان پیستون پس از عبور از جلو مجاری تنفس
هوای تازه را تاحد
معینی
متراکم می‌سازد. در طول این زمان سوپاپ تخلیه که در قسمت فوقانی سیلندر و
در
داخل سه سیلندر قرار
دارد کماکان بسته مانده است
.

·
زمان
دوم

:

در انتهای
زمان اول مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به صورت
پودرشده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق
پاشیده می‌شود و ذرات
سوخت محترق می‌گردد. فشار زیاد
گازهای محترق شده پیستون را به طرف پایین می‌راند
. پیستون درمسیر حرکت روبه پایین خود جلو
مجاری تنفس هوای تازه را باز می‌کند. در این موقع
هوای تازه به شدت وارد سیلندر می‌گردد. در همین حال سوپاپ تخلیه
نیز باز می‌گردد و
گازهای حاصل از احتراق بوسیله هوای
تازه از سیلندر خارج می‌گردند. پس از رسیدن
پیستون به
نقطه مرگ پایین سیکل جدیدی آغاز می‌شود
.



þتاریخچه کامیون سازی :

یکی از
مهمترین ابتکارات بشر گاری ها بودند و بشر توانست با استفاده از حیوانات قدم بزرگی
در جهت حمل سنگین تر و سریعتر بار بردارد از همان روز های آغازین سرعت کیفیت و
سهولت حمل موضوعاتی بود که ذهن بشر را به خود مشغول داشت.کم کم راهها و کاروانسراها
به وجود آمدند و این چرخه حمل و نقل بود که شغلهای بسیاری را در کنار خود به وجود
آورد مثل راهداری/امنیت راههاو...
با گذشت زمان و
کسب تجارب جدید و قرار گرفتن در موقعیت های متفاوت بشر طرحهائی برای افزایش ظرفیت
بارگیری به روی کاغذ(که نمیدانم قبل از کاغذ چی بوده)آورد افزایش تعداد حیوانها
برای افزایش توان و طراحی گاریهای مدرن تر.این حیوانها معمولا بر اساس شرایط اقلیمی
و توانائی های ذاتی خودشان انتخاب می شدند مثلا در کویر از شتر استفاده میشود و در
کوهستانها از الاغ و قاطرهای خستگی ناپذیر.تا اینکه اولین
ماشین ها اختراع شد--- اختراع ماشین خود از طراحی چرخ های مختلف
شروع شد.تاریخ اختراع اولین موتورها همیشه مورد مناقشه مورخان و مهندسان میکانیک
بوده است اما نقطه عطف آن طراحی بهینه
موتور بخار
توسط جیمز وات بود حال اینان بودند که جور حمل بارهای بسیار سنگین تر را میکشیدند و
حیوانات به مرور نقش خود را از دست دادند.اولین بارکش ها چیزی شبیه
وانتها بودند.لوکوموتیوها و کشتیها هم وظایف مشابهی داشتند.با
اختراع ماشین اینبار معیارهای طراحی دچار تغییرات شد حال دیگر میبایست قدرت دوام
سرعت و...مدنظر قرار میگرفت و هر چه جلوتر که میرویم این معیارها تغییر میکند
امروزه معیار سوخت ارزان با آلایندگی پائین و حتی صفر در عین حال پرقدرت و نیازهای
مشتریان در طراحی محصول مد نظر قرار می گیرد.بعد از جیمز وات موتور درون سوز چهار
زمانه
توسط نیکولاس اتودر1876 طراحی شد . موتور چهار
زمانه برای اولین بار توسط توسط کارل بنز برای اتومبیل به کار گرفته شد.(طراحی
شد)این موتور با سوخت بنزین کار میکرد آنچه در تاریخ آمده است مدعای این مطلب است
که تا قبل از جنگ جهانی دوم همه کامیونها دارای موتورهای بنزینی بودند.البته رودولف
دیزل آلمانی موتور دیزل رادر1893 طراحی کرده بود اما تا سال 1924که کمپانی مان
کامیونی را با موتور دیزل عرضه کرد به این موتور توجه زیادی نشد و این گامی بود در
جهت حمل بارهای سنگین تر.اولین کامیونها محصول کمپانیهای مشهور آمریکائی واروپائی
بود مثل شورولت، دوج، ماک، و ازمیان اروپائیها مرسدس بنز و مان بود.سال 1900میلادی
را میتوان سال شکل گیری بزرگان این عرصه دانست . در 1900کامیون سازی ماک در آمریکای
شمالی ،مان و اسکانیا در اروپای غربی (بخش کامیون سازی آنها).در ادامه مسیر نوآوری
در تولیدات موتورهای دیزل که دارای گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی بودند و
بار بیشتری را حمل میکردند موتورهای بنزینی را به طور کامل خانه نشین کردند و به
مرور زمان کامیونها با شاسی های بزرگتر و موتورهای قدرتمند تر آمدند،به طوری که
امروزه کشنده ها قادر هستند تا مرز 1000تن بار جابه جا کنند..موتورهای دیزل قدیمی
دارای آلودگی زیاد و صدای زیادی بودند به همین دلیل در خودرو سواری از آن استفاده
نشد اما امروزه موتورهای دیزل دارای مصرفی پائین آلودگی کمتر از بنزین و مهمتر از
همه قیمت ارزان سوخت هستند به طوری که کمپانیهای بزرگ در رنج موتورهای خود دارای
چند مدل دیزل هستند.اولین کامیونها چیزی در اندازه وانت های امروزی بودند که دارای
موتورهای با قدرت زیر 50اسب کار میکردند وحتی پائین تر .گوتلیپ دایملر،کارل
بنز،برادران ماک،شرکت مان و اسکانیا از اولین کسان
و
شرکتهائی بودند که به کار تولید اتوبوس و کامیون اشتغال داشتند.

موتور بخار توسط Thomas Saveryکه یک مهندس
در ارتش بریتانیا بوددر 1698طراحی شد.مدتی بعد
Thomas Newcomen و جیمز وات معروف موتور بخار را تغییراتی دادند.موتور بخار برای
کشتی،قطار،انومبیل و کامیون،چاه آب و... مورد استفاده قرار می
گرفت.




1893میلادی موتور دیزل توسط رودولف دیزل اختراع
شد.




موتور
چهارزمانه بنزینی برای اتومبیل توسط کارل بنز اختراع شد در 1895میلادی و سه سال بعد
دایملر هم موتوری را طراحی کرد.




1900میلادی کمپانی برادران ماک توسط
john Mack در ایالات متحده
تاسیس شد.




و اما ایران و ایرانی ها هم از بدو تولید کامیون روی
به استفاده از آن آوردند ورود کامیون به ایران بیشتر دستخوش معادلات سیاسی بود و
بیشتر شاهد ورود کامیونهای آمریکائی بودیم.کامیون های بنز و بوزینگ و...هم از اروپا
وارد می شد اما نقاط قوت کامیونهای آمریکائی کفه ترازو را به سمت آمریکائیها به
خصوص بولداگهای ماک سنگین تر می کرد.شورولت- دوج- جمس- وایت و ماک از نامهای معروف
بودند.جنگ های جهانی هم باعث میشد ورود کامیون به ایران سرعت بیشتری به خود بگیرد
خصوصا جنگ جهانی دوم که نیروهای متفقین برای کمک به روسیه از خاک ایران استفاده
میکردند و بسیاری از کامیونها این چنین بود که به دست ایرانیها افتادشرکت ها و
کارگاه هائی هم برای تولید و تعمیر به وجود آمدند شرکت خاور جهت مونتاژ و عرضه
کامیونهای مرسدس بنز تاسیس شد.. نام های خاور و بخش اتوبوس سازی ایران
ناسیونال(ایران خودرو) بعدها ادغام شدند و ایران خودرو دیزل به وجود آمد.کامیون ماک
برای اولین بار شرکت ایران کاوه (سایپا دیزل)را برای عرضه محصولات خود انتخاب کرد.
شایان ذکر است ایران کاوه توسط اصغر قندچی تاسیس
شد.

þتاریخچه سایپا
دیزل:

شرکت
سایپا دیزل در حدود 45 سال پیش با نام «ایران کاوه» پا در عرصه صنعت خودرو سازی
سنگین نهاد. این شرکت پس از تولید 7500 دستگاه کامیون «ماک»، در سال 1357 مونتاژ
سایر وسایل نقلیه در بخش حمل و نقل جاده ای بار و مسافر را در دستور کار قرار داد.
شرکت سایپا دیزل در سال 1363 قرارداد ساخت و تولید ولوو
F12 را منعقد کرد. این شرکت پس از تولید بیش از ده هزار دستگاه
کامیون
F12 وNL12 در طی سال های 1363 تا 1380، با هدف بازسازی ناوگان حمل و نقل
جاده ای کشور به ویژه در بخش ترانزیت از سال 80 به تولید کامیون های ولوو
FH12 و NH12 (که مجهز به موتورهایی با استاندارد های آلایندگی یورو 3 می
باشد) اقدام نموده است . شرکت سایپا دیزل همچنین با هدف پر کردن خلاء موجود در بخش
نیمه سنگین کامیون های به روز ولوو
FM9 و رنو MIDLUM را به بازار عرضه کرده است.

در سال 1387 شرکت سایپا دیزل با هدف معرفی یک محصول جدید در هر
ماه تا کنون موفق به رونمایی از هفت محصول جدید بر مبنای تکنولوژی روز دنیا شده است
. محصولاتی نظیر440

FH
و 480 FH، انواع محصولات
در رنج رنو میدلام و دو نمونه محصول مینی بوس از آن دسته اند و همچنین محصول بادسان
با طراحی جدید و امکانات رفاهی مناسب‌تر که در آینده نزدیک به بازار هدف ارائه
می‌گردد .

از دیگر توفیقات
شرکت سایپا دیزل در سال 1387 انتخاب این شرکت به عنوان صادر کننده برتر سال 87 و
دریافت تندیس و لوح تقدیر صادر کننده برتر سال از دستان پرتوان رئیس جمهور محترم
می‌باشد .

ظرفیت تولید شرکت
در حال حاضر، ساخت سالانه 20000 دستگاه انواع کامیون ، کامیونت ، میدی‌باس و مینی
بوس می باشد. و شایان ذکر است که تولیدات این شرکت در 6 ماهه نخست سال نسبت به سال
گذشته رشدی 700درصدی داشته است و همچنین هدف شرکت در سال 1387 دست یابی به سهمی بیش
از پنجاه درصد بازار می‌باشد .

Pشرکای تجاری
شرکت سایپا دیزل با هدف انتقال برترین فناوری روز
دنیا به کشور و نیز با اتخاذ تدابیری به منظور بهره مندی ملت شریف ایران از تنوع
محصولات با قیمت های مختلف برترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری دنیا را به عنوان
شرکای تجاری خود برگزیده است . در حال حاضر شرکت سایپا دیزل با شرکت ولوو از سوئد ،
رنو از فرانسه و دانگ فنگ – فوتون و یوتانگ از چین مناسبات تجاری برقرار نموده است
.

Pمعرفی محصولات

شرکت سایپا
دیزل با نگاهی تازه به ارائه و تولید خودرو های تجاری و با تاکید بر نوآوری، کیفیت
و خوشنودی مشتریان در ساخت محصولات ، اکنون به مرحله ای رسیده است که امکان عرضه
انواع محصولات تجاری از سبک (6 تن) تا فوق سنگین (200 تن) و محصولات مسافری از مینی
بوس (18 نفره) تا میدی باس (33 نفره) دارا می‌باشد.

þآخرین اخبار درخصوص استاندارد آلایندگی: (مورخ
1/9/88):

بر اساس جدول زمان بندی اعلام شده از سوی
وزارت نفت، عرضه سوخت با استاندارد یورو 5
از دو سال
آینده به مرور در تمام جایگاه های کشور آغاز خواهد شد و با توجه به این
تصمیم وزارت نفت، اجرای استاندارد یورو 3 برای خودروهای داخلی از
ابتدای سال آینده
اجرایی نمی شود. داود میرخانی رشتی
دبیر سابق انجمن خودروسازان ایران، با بیان این
مطلب
گفت: از ابتدای سال آینده باید استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع
خودروهای
داخلی به یورو 3 ارتقا می‌یافت اما از
آنجاکه اجرای این قانون ملزم به عرضه سوخت
استاندارد،
شش ماه زودتر از اجرای استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای
داخلی
است و به دلیل عدم تحقق این امر ، اجرای این
مصوبه از ابتدای سال آینده امکان پذیر
نخواهد
بود
. به گفته وی تاخیر در
عرضه سوخت استاندارد موجب شد تا وزارت نفت
اقدام به
تدوین جدول جدید کند و با توجه به این جدول ، عرضه سوخت استاندارد از
دو
سال آینده به مرور در تمام جایگاههای کشور آغاز می
شود و این امر تاخیر در
استاندارد سازی خودروهای
داخلی را به همراه خواهد داشت.اجرای طرح استاندارد حد مجاز
آلایندگی انواع خودروهای داخلی در سال 84 و به پیشنهاد مشترک
سازمان حفاظت محیط
زیست، وزارت صنایع و معادن و وزارت
نفت به تصویب رسید و بر اساس مصوبه هیات وزیران
‌،
جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای بنزینی، گازوئیلی،
دوگانه
سوز و گازسوز ساخت داخل و وارداتی و همچنین
موتورسیکلت تعیین و به تصویب رسید و
مقرر شد تا کلیه
خودروهای سبک و سنگین پایه از سال 84 تا پایان سال 1388، استاندارد
یورو 2، از سال 1389 تا پایان سال 1391، استاندارد یورو 3 و از
سال 1391 تا پایان
سال 1393 استاندارد یورو 4 را اخذ
کنند، اما با توجه به تاخیر در عرضه سوخت
استاندارد،
جدول مذکور از سال 91 و با استاندارد جدید اجرایی خواهد شد